I dessa Corona-tider är det svårt att befinna sig fysiskt på jobbet. Men vad gör du om du ändå har ett behov av att anställa en ny medarbetare? Inte en helt lätt situation såklart.

Genom tipsen nedan kan du lätt fokusera på det viktigaste i processen,
även om du kommer att genomföra intervjun på distans.

1. När man inte kan ses fysiskt

När man inte ses så är det svårt att få en känsla och uppfattning av hur man kommunicerar, kroppsspråk, ögonkontakt mm. Därför är det bra att ta bort alla distraherande ljud och störningar runtomkring. Det gör att dina sinnen skärps till och att du lättare kan fokusera.

Undvik så gott det går att ha t ex skrikiga barn i bakgrunden, en skällig hund eller en gnällig partner.
Tänk på att man ska genomföra intervjun som om man satt på plats och fysiskt träffades.
Viktigt med mötesrespekt för alla parter!

2. Boka in en tid och tänk ”vanlig” intervju

Undvik att spontanringa en kandidat. Då är det bättre att ni bokar in en tid och avsätter minst en timme. Då hinner båda parter förbereda sig och ni kommer garanterat få ut mer av samtalen än om det skett spontant.

Börja med att presentera dig själv och ditt företag samt den aktuella rollen. Precis som en vanlig strukturerad intervju. Be därefter kandidaten beskriva sig själv och därefter ställ därefter relevanta frågor.

3. Ställ beskrivande och förklarande frågor

Du vill få en känsla av vem kandidaten är och hur hen fungerar. Ställ många frågor om hur hen tror att man uppfattas av sin omgivning, sitt nuvarande team, sin nuvarande chef, sina vänner, sin familj.

Ofta är det bra att be om exempel eftersom detta gör att man ofta behöver svara spontant och ärligt och inte hinner komma på olika ”förskönande” exempel.  Var kreativ men undvik frågor som t ex; ”vilket djur skulle du välja att vara”…

Berätta även gärna för kandidaten om varför du ställer dessa frågor, dvs att tanken inte är att ta fram någons sämsta sidor utan att få en relevant bild av någon så man vet om man passar in på ett specifikt företag, i en specifik roll eller i en specifik företagskultur. Det är för kandidatens bästa. Annars kanske kandidaten går miste om en massa andra företag som skulle kunnat passa bättre. Alla vill ju jobba på en arbetsplats som de kan stå för sig på och identifiera sig med, inte sant?

4. Avsluta samtalet med ett konkret nästa steg

Viktigt i alla intervjusammanhang. Inte allra minst när ni ”bara” pratar remote. Ha ett nästa steg överenskommet när ni lagt på och avslutat intervjun.

Kandidaten ska känna att ni haft en professionell intervju så det är viktigt nu att tänka på hur ett nästa steg ser ut och vad hen kan förvänta sig.

Ett lämpligt nästa steg kan t ex vara att ni bestämmer att ni bokar in ett fysiskt andramöte eller genomför ett arbetstest av något slag om det är tanken att ha ett sådant.

Skulle nästa möte eller arbetstest inte gå att genomföras fysiskt, så är det ändå viktigt att ni bokat en tid och i sådana fall bokar fram det mötet eller ser om även det kan genomföras på distans.

5. Nejtacka direkt

Skulle kandidaten inte kännas helt rätt för jobbet, meddela då gärna det direkt vid samtalet och ge konkret feedback. Ärlighet är bra sålänge kandidaten kan ha framtida nytta av att få veta. varför samt om det inte handlar om något personlighetsangrepp såklart.


Har man för lite erfarenhet för just denna roll? Saknas kompetens? Säg det.
Det finns inget mer värdefullt för en kandidat än att få ett negativt svar snabbt, än att sväva i ovisshet och inte få veta förrän långt senare.

Att vara ärlig på ett bra och schysst sätt kommer att ge dig och ditt företag bra employer branding, även om beskedet var negativt för kandidaten just denna gång.

 

I dessa Corona-tider är det svårt att befinna sig fysiskt på jobbet. Men vad gör du om du ändå har ett behov av att anställa en ny medarbetare? Inte en helt lätt situation såklart.

Genom tipsen nedan kan du lätt fokusera på det viktigaste i processen, även om du kommer att genomföra intervjun på distans.

1. När man inte kan ses fysiskt

 

När man inte ses så är det svårt att få en känsla och uppfattning av hur man kommunicerar, kroppsspråk, ögonkontakt mm. Därför är det bra att ta bort alla distraherande ljud och störningar runtomkring. Det gör att dina sinnen skärps till och att du lättare kan fokusera.

Undvik så gott det går att ha t ex skrikiga barn i bakgrunden, en skällig hund eller en gnällig partner.
Tänk på att man ska genomföra intervjun som om man satt på plats och fysiskt träffades.
Viktigt med mötesrespekt för alla parter!

 

2. Boka in en tid och tänk ”vanlig” intervju

 

Undvik att spontanringa en kandidat. Då är det bättre att ni bokar in en tid och avsätter minst en timme. Då hinner båda parter förbereda sig och ni kommer garanterat få ut mer av samtalen än om det skett spontant.

Börja med att presentera dig själv och ditt företag samt den aktuella rollen. Precis som en vanlig strukturerad intervju. Be därefter kandidaten beskriva sig själv och därefter ställ därefter relevanta frågor.

3. Ställ beskrivande och förklarande frågor

 

Du vill få en känsla av vem kandidaten är och hur hen fungerar. Ställ många frågor om hur hen tror att man uppfattas av sin omgivning, sitt nuvarande team, sin nuvarande chef, sina vänner, sin familj.

Ofta är det bra att be om exempel eftersom detta gör att man ofta behöver svara spontant och ärligt och inte hinner komma på olika ”förskönande” exempel.  Var kreativ men undvik frågor som t ex; ”vilket djur skulle du välja att vara”…

Berätta även gärna för kandidaten om varför du ställer dessa frågor, dvs att tanken inte är att ta fram någons sämsta sidor utan att få en relevant bild av någon så man vet om man passar in på ett specifikt företag, i en specifik roll eller i en specifik företagskultur. Det är för kandidatens bästa. Annars kanske kandidaten går miste om en massa andra företag som skulle kunnat passa bättre. Alla vill ju jobba på en arbetsplats som de kan stå för sig på och identifiera sig med, inte sant?

4. Avsluta samtalet med ett konkret nästa steg

 

Viktigt i alla intervjusammanhang. Inte allra minst när ni ”bara” pratar remote. Ha ett nästa steg överenskommet när ni lagt på och avslutat intervjun.

Kandidaten ska känna att ni haft en professionell intervju så det är viktigt nu att tänka på hur ett nästa steg ser ut och vad hen kan förvänta sig.

Ett lämpligt nästa steg kan t ex vara att ni bestämmer att ni bokar in ett fysiskt andramöte eller genomför ett arbetstest av något slag om det är tanken att ha ett sådant.

Skulle nästa möte eller arbetstest inte gå att genomföras fysiskt, så är det ändå viktigt att ni bokat en tid och i sådana fall bokar fram det mötet eller ser om även det kan genomföras på distans.

5. Nejtacka direkt

 

Skulle kandidaten inte kännas helt rätt för jobbet, meddela då gärna det direkt vid samtalet och ge konkret feedback. Ärlighet är bra sålänge kandidaten kan ha framtida nytta av att få veta. varför samt om det inte handlar om något personlighetsangrepp såklart.

Har man för lite erfarenhet för just denna roll? Saknas kompetens? Säg det.
Det finns inget mer värdefullt för en kandidat än att få ett negativt svar snabbt, än att sväva i ovisshet och inte få veta förrän långt senare.

Att vara ärlig på ett bra och schysst sätt kommer att ge dig och ditt företag bra employer branding, även om beskedet var negativt för kandidaten just denna gång.