Beskrivning och kompetenskrav:
För att lyckas som kravanalytiker hos oss har du några års erfarenhet av kravarbete med inriktning mot IT-lösningar i stora komplexa organisationer.
Du är också van att detaljera krav, både i form av förstudierapporter och som användningsfall med olika flödesdiagram som till exempel UML.
Du har vana av ett agilt arbetssätt och kunskaper inom kravområdet när det gäller metoder, processer, modeller, dokumentation och spårbarhet.
Du har erfarenhet av att driva workshops och agera som moderator vid kravinsamling.

Du kommer driva projekt själv men med stöd av kollegor med olika expertisområden, men det är viktigt att du driver aktiviteter och ser till att progressen går enligt plan.

Om du är certifierad inom REQB eller har erfarenhet från kravarbete ino bank/finans och försäkring är det meriterande.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Som person har du ett engagemang och en god förmåga att effektivt och självständigt driva ditt arbete och dina projekt framåt. Du är en entusiastisk och innovativ person, som är social och har lätt för att skapa kontakter med andra människor. 
Hinder ser du som möjligheter, du trivs i en föränderlig miljö och har lätt för att sätta dig in i nya utmaningar.
Du har en god kommunikativ förmåga och har lätt för att arbeta i team samt delar gärna med dig av dina erfarenheter och kunskaper.

Vi söker dig som har:

  • Relevant eftergymnasial utbildning och minst 4-5 års erfarenhet av kravhantering av IT-system.
  • Erfarenhet av kravhantering för stora och komplexa verksamheter som innefattar flera systemlösningar och integrationer.
  • Du har arbetserfarenhet av att dokumentera krav i form av användarberättelser (User Stories)
  • Erfarenhet av olika typer av projekt, från små och lättrörliga till stora och komplexa.
  • Hög samarbetsförmåga, kommunikativ, ansvarstagande och god problemlösningsförmåga.
  • Du har förmågan att vara en naturlig länk mellan användargrupper och utvecklingsteam.
  • arbetat med Jira, Azure DevOps eller liknande.
  • goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
  • Erfarenhet av att hålla workshops.

Det är dessutom meriterande om du har:

  • Certifiering inom IREB eller liknande.
  • Erfarenhet av att modellera verksamheter, aktiviteter och informationsflöden.
  • Erfarenhet av att arbeta på finans eller försäkringsbranschen eller liknande organisation.
  • Coachat och utbildat företag som vill bli mer agila och få effektivare processer

Omfattning:  100%
Start omgående, 6 månader med option på förlängning.
Du utför uppdraget 2-3 dagar / vecka i kundens lokaler.
Välkommen att höra av dig med din konsultprofil, senast 17 jan. Konsulter presenteras löpande för kund. malin@houseofskills.se